مهدی عادلی فر
بنیانگذار توسینسو و برنامه نویس

آموزش رفع مشکل بسته بود پورت در زمپ ( Xamp ) سرور

چگونه مشکل پورت را در Xamp حل کنیم؟ گاهی پیش می آید که به دلایلی پورتی که قرار است وب سرور Apache از آن استفاده کند بسته است. زیرا که این وب سرور به طور پیش فرض از پورت 80 استفاده می کند و ممکن است که این پورت توسط یک برنامه یا سرویس دیگری اشغال شده باشد. در این صورت می بینیم که سرویس Apache نمی تواند استارت شود. در این صورت پیام خطایی مانند شکل زیر دریافت خواهید. نمود. پیام زیر در xampp نشان داده شده است.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
وب سایت توسینسو

در این صورت سرویس شروع نمی شود و رنگ آن هم تغییر نمی کند. برای حل این مشکل باید یک سری تغییرات انجام بدهیم و پورت پیش فرض Apache را تغییر دهیم که باید مراحل زیر را انجام دهیم.

  • مرحله اول برای این کار در همان کنترل پنل xampp در جلوی سرویس Apache بر روی دکمه config کلیک می کنیم و از منوی باز شده Apache(httpd.conf) را باز می کنیم. یک فایل متنی دراین صورت باز خواهد شد. در داخل این فایل به دنبال خط Listen 80 بگردید. می توانید از سرچ notepad برای این قسمت استفاده کنید. حال که این خط پیدا شد باید پورتی را که Apache به آن گوش می دهد را عوض کنیم برای مثال ما در این قسمت شماره پورت را 8012 قرار می دهیم در این صورت این خط به شکل Listen 8012 خواهد آمد. حال پس از این کار این فایل را ذخیره کرده و ببندید.
  • مرحله دوم دوباره بر روی دکمه config در جلوی Apache کلیک کنید و گزینه دوم یعنی Apache(httpd-ssl.conf) را انتخاب کنید. در این فایل باید پورت ssl را نیز تغییر دهیم پورت ssl به طور معمول 443 می باشد و ما باید آن را تغییر دهیم. بنابراین در این فایل خط Listen 443 را پیدا کرده و شماره پورت آن را عوض می کنیم. برای مثال ما در اینجا شماره پورت را 8013 قرار میدهیم پس این خط به شکل زیر خواهد بود Listen 8013 سپس فایل را ذخیره کرده و می بندیم.
  • مرحله سوم در کنترل پنل Xampp بر روی دکمه config کلیک کنید و از پنجره ی باز شده در پایین پنجره بر روی دکمه Service and Port Settings کلیک کنید. و در قسمت Apache شماره Main Port را به 8012 و شماره SSL Port را به 8013 تغییر دهید و تنظیمات را ذخیره کنید.

حال اگر بر روی دکمه start جلوی Apache کلیک کنید می بینید که سرویس استارت شده و رنگ Apache سبز می شود مانند شکل زیر

وب سایت توسینسو

برای این که تست کنیم که ببینیم آیا درست کار می کند مرورگر خود را باز کرده و localhost را در داخل نوار آدرس آن می زنیم. صحفه ای که مشاهده خواهید کرد به شکل زیر خواهد بود:

وب سایت توسینسو

دقت داشته باشید که اگر با تایپ کردن localhost این صفحه باز نشد عبارت localhost:8012 را بزنید تا بداند که از پورت 8012 استفاده کند.توسینسو  باشید


مهدی عادلی فر
مهدی عادلی فر

بنیانگذار توسینسو و برنامه نویس

مهدی عادلی، بنیان گذار TOSINSO. کارشناس ارشد نرم افزار کامپیوتر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و #C و جاوا و اندروید کار می کنم. در زمینه های موبایل و وب و ویندوز فعالیت دارم و به طراحی نرم افزار و اصول مهندسی نرم افزار علاقه مندم.

نظرات