محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

30 نکته برای تبدیل شدن به یک طراح وب فوق حرفه ای که نباید بدانید

چه نکاتی را باید در طراحی وب در نظر گرفت؟ وب سایت های جدید چه ریزه کاری هایی در طراحی دارند؟ برای اینکه یک طراح خوب وب باشیم چه چیزهایی را باید بدانیم؟ تقریبا سال 1399 رو به پایان است و با تغییر کردن سال برنامه نویس ها ، شبکه کارها و به خصوص طراح های صفحات وب اینترنتی نیز خودشان را باید با تکنولوژی های روز دنیا در سال جدید بیشتر آشنا کنند تا بتوانند در این حوزه با رقبای خود به رقابت بپردازند. خارج شدن از تکنولوژی های جدید به معنی مرگ در حوزه فناوری اطلاعات است ، شما باید به تناسب پیشرفت تکنولوژی ها باید خودتان را نیز بروز کنید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. 1.طراحی وب طراحی گرافیک نیست
  2. 2. کدنویسی کنید و زبانهای مارکاپ ( HTML ) یاد بگیرید
  3. 3. دنیا تغییر می کند و تبدیل به دنیای بدون کاغذ می شود
  4. 4.بدون هزینه هم می توانید طراح وب حرفه ای شوید
  5. 5.با طراحان وب حرفه ای تر ارتباط بگیرید
  6. 6.محتوا پادشاه وب است
  7. 7. کم طراحی کنید اما درست طراحی کنید
  8. 8.قبل از اینکه راهکار ارائه کنید خوب مسئه را درک کنید
  9. 9.تیپوگرافی یا Typography دوست شماست نه دشمن
  10. 10.عاشق انتقاد باشید
  11. 11.طراحی وب را هیچوقت رایگان انجام ندهید
  12. 12.همیشه SEO را در نظر داشته باشید
  13. 13. یاد بگیرید و یاد بدهید و به اشتراک بگذارید
  14. 14.همه حوزه های آنلاین متقابلا به هم وابسته هستند
  15. 15.طراحان وب باید ذوق و سلیقه داشته باشند
  16. 16. هر چقدر طراحی های دیگران را نگاه کنید نگاه تیزبینانه تری پیدا می کنید
  17. 17. اپل و مایکروسافت همچنان دو غول بزرگ برای ایده برداری طراحی های وب هستند
  18. 18. طراحی Responsive را هرگز فراموش نکنید
  19. 19. سبک کاری و طراحی خود را متناسب با محصولات انتخاب کنید
  20. 20. شما قرار نیست ونگوگ باشید اما باید بدانید چرا ونگوگ محبوب بود
  21. 21.طراحی وب یعنی تعادل درخواست کارفرما و خواسته کاربران
  22. 22. قانون KISS را همه جا به خاطر داشته باشید
  23. 23. اجازه ندهید کاربرانتان زیاد درگیر فکر کردن بشوند
  24. 24. بدیهیات را تا جای ممکن از وب سایت حذف کنید
  25. 25. از شلوغی تا جای ممکن پرهیز کنید
  26. 26.راهکار کلاسیک بهتر از فانتزی است
  27. 27.کاربران شما معمولا نمی خوانند ، آنها بیشتر نگاه می کنند
  28. 28.از شرکت های بزرگ و قدرتمند ایده برداری کنید
  29. 29.از عناصر تصویری زیاد استفاده نکنید : ساده باشید
  30. 30. مطالب مرتبط را در کنار هم قرار بدهید
  31. 31.درک کردن خیلی بهتر از به یاد آوردن است

این بروز رسانی هم از ابعاد فنی است و هم از ابعاد غیر فنی ، شما باید دیدگاهتان را نیز بروز کنید ، شاید دیگر نیازهایی که مشتریان شما در حوزه طراحی وب در 9 سال پیش داشتند به هیچ عنوان امروزه به عنوان نیاز در نظر گرفته نشود و طبیعتا شما نیز باید با این نیازهای روز خود را تطبیق بدهید.برای مثال 5 سال پیش طراحی Responsive اصلا بی معنی بود اما امروزه شما باید وب سایت خود را Responsive طراحی کنید چون تقریبا اکثر افرادی که امروزه می شناسیم از دستگاه های موبایل خود برای مرور صفحات اینترنتی استفاده می کنند .

امروز می خواهیم در خصوص نکاتی در توسینسو صحبت کنیم که یک طراح صفحات در این روزگار باید در طراحی های خود بکار ببرد تا در کار خود موفق باشد ، می پردازیم ، باید متوجه شویم که دیگر صرفا دانستن HTML و چند تکنیک ساده برای تبدیل شدن به یک طراح وب کافی نیست ، بنابراین تا انتهای مطلب با ما باشید :

چگونه یک طراح وب حرفه ای شویم؟

1.طراحی وب طراحی گرافیک نیست

گردو گرد است اما هر گردی گردو نیست. این مثال در طراحی وب هم صادق است یعنی کسی که طراحی وب انجام می دهد بایستی دانش لازم در خصوص گرافیک را داشته باشد اما این دلیل نمی شود که هر گرافیستی بتواند طراحی وب انجام دهد. گرافیست های حرفه ای در کارشان باید به جزئیات توجه زیادی کنند ، باید تمرکز زیادی روی کارشان داشته باشند و از دیدگاه زیبایی شناسی بیشتر به کارهایشان نگاه کنند تا دیدگاه سهولت کاربری .

اما در طراحی وب و گرافیک وب قضیه خیلی متقاوت است. فارق از محدودیت هایی که در تکنولوژی های طراحی وب وجود دارد به این موضوع باید توجه کنید که طرحی که برای چاپ ایجاد شده است لزوما به درستی در وب قرار نخواهد گرفت ، بعضا شما در طراحی های گرافیکی به اندازه فایل توجهی ندارید اما در طراحی وب اندازه طرح شما نسبت کاملا مستقیمی با کیفیت طرح وب سایت شما دارد.

چگونه یک طراح وب حرفه ای شویم؟

2. کدنویسی کنید و زبانهای مارکاپ ( HTML ) یاد بگیرید

طراحی وب نقاشی نیست که فقط یک ظاهر درست کنید و در اینترنت قرار دهید یا با استفاده از نرم افزارهای آماده کدهای از پیش تعریف شده را استفاده کنید. برخی از دوستانی که برای دوره های طراحی وب شرکت می کنند بعد از اینکه متوجه می شوند در طراحی وب بایستی درک برنامه نویسی هم داشته باشیم از ادامه دادن دوره ها صرف نظر می کنند ، تصور این دوستان این است که طراحی وب نیز مثل گلدوزی و ملیله دوزی است ، بی تعارف ( یعنی خیلی الان جدی هستم D: )

برای اینکه درک درست و واضحی از کاری که در حال انجام دادن آن هستید داشته باشید دانستن ترفندها و ریزکاری های HTML5 ، jQuery ، Foundation ، PHP و CSS در اینکار ضروری است. زمانیکه شروع به یادگیری و درک درست این تکنولوژی ها کردید تازه متوجه خواهید شد که دنیایی از فرصت ها برای شما در دنیای وب باز شده است. طراحی وب فقط در مورد ارتباطات بصری نیست بلکه در خصوص برقراری ارتباط با خوانندگان است و هر چقدر که دانش شما بالاتر و عمیق تر بشود قطعا به نتیجه های بهتری در حوزه تجارت در حوزه کاری طراحی وب دست پیدا خواهید کرد.

چگونه یک طراح وب حرفه ای شویم؟

3. دنیا تغییر می کند و تبدیل به دنیای بدون کاغذ می شود

خانم ها که یادشان نمی آید اما آنقدر که به سن ما قد می دهد برای گرفتن پول همیشه باید در صف بانک منتظر می ماندیم که دفترچه بانکی مهر بخورد و از حساب پول برداریم ، برای پرداخت قبض ، قسط ماشین ( کلا دارم بدبختیارو میگم وگرنه خوب طرفی که پول دریافت میکرد قطعا خوشحال میشد D: ) و بسیاری از کارهای دیگر از جمله بوروکراسی های اداری مجبور به انجام دادن کاغذ بازی های فراوان بودیم اما امروزه دیگر دنیا تغییر کرده است.

مسافرت ، سرویس های مالی ، سرویس های بانکی ، روابط عمومی ، خرید و حتی تحصیل و خیلی دیگر از مسائل همه و همه بصورت آنلاین و از طریق وب قابل انجام هستند و همه روزه به اینگونه سرویس های آنلاین دیجیتال افزوده می شود. چه بسا چند سال دیگر غذای آنلاین بخوریم و نوشیدنی آنلاین بنوشیم و ... همه اینها را گفتیم تا بدانید که همیشه و همیشه شخصی وجود دارد که به خدمات طراحی وب نیاز داشته باشد از بقال سر کوچه گرفته تا میوه فروش و ... و شما باید حدس بزنید که در آینده هزاران موقعیت شغلی برای طراحان وب ایجاد خواهد شد ، بسیار بسیار بیشتر از چیزی که امروزه شاهد آن هستیم.

چگونه یک طراح وب حرفه ای شویم؟

4.بدون هزینه هم می توانید طراح وب حرفه ای شوید

شما برای طراحی وب نه نیازی به مدرک دانشگاهی دارید و نه نیاز دارید در کلاس های گاج و قلم چی ثبت نام کنید. اگر واقعا طالب یادگیری طراحی وب باشید اینکار کاملا رایگان است و شما می توانید منابع آموزشی لازم جهت یادگیری این تخصص را بصورت کاملا رایگان در اینترنت پیدا کنید ، صدها کتاب الکترونیکی ( همون EBook خودمون ) در اینترنت وجود دارد که شما براحتی می توانید آنها را دانلود و استفاده کنید. علاوه بر این ویدیوهای آموزشی رایگان ، وب سایت ها و وبلاگ ها و ... بسیاری وجود دارند که شما می توانید بصورت رایگان در آنها طراحی وب را یاد بگیرید ، چه بسا اگر دوست داشتید یکی از همین وب سایت ها انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران باشد ( گفتم یه تبلیغی هم از خودمون بکنیم بد نیست ، خدا رو خوش نمیاد )

چگونه یک طراح وب حرفه ای شویم؟

5.با طراحان وب حرفه ای تر ارتباط بگیرید

چه یک طراح وب سایت مستقل باشید و چه برای یک شرکت بزرگ کار کنید در نهایت موثرترین راه برای معرفی خودتان به جامعه فناوری اطلاعات و همچنین برطرف کردن مشکلات کاری و حتی پیدا کردن پروژه های جدید شما در گرو ایجاد کردن ارتباطات با همتایان خودتان است.شما باید بتوانید با همتایان خود شبکه های ارتباطی ایجاد کنید ، بعضا کار گروهی انجام دهید ، این ارتباطات به پیشرفت کاری شما بسیار کمک می کند همیشه کار تیمی بهتر جواب می دهد و همیشه بیشتر از تبلیغات ارتباطات است که باعث معرفی شدن شما به دیگران برای پیدا کردن کار جدید می شود. حتما شبکه LinkedIn را دیده اید .

شما در چنین شبکه ای می توانید براحتی افرادی که در حوزه کاری خودتان فعالیت می کنند را پیدا کنید و با آنها ارتباط برقرار کنید ، جلسات آنلاین داشته باشید و تجربیات خود را با آنان در میان بگذارید و از آنها نیز استفاده کنید ، به امید خدا در آینده ای نه چندان دور دیگر نیازی به LinkedIn نخواهید داشت و در همین توسینسو شبکه اجتماعی تخصصی در هر حوزه فناوری اطلاعات را ایجاد خواهید کرد.

چگونه یک طراح وب حرفه ای شویم؟

6.محتوا پادشاه وب است

چه بخواهیم و چه نخواهیم عقل بسیاری از افراد در چشمشان قرار دارد ، قبلا در خصوص محتوا پادشاه SEO است یک مقاله کامل در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران نوشته ام ، اما یک نکته را نباید فراموش کنید ، یک پادشاه اگر قدرت سلطنتی به همراه تاج و تخت را نداشته باشد هیچکس به عنوان پادشاه آن را قبول نمی کند. این در خصوص پادشاه وب نیز صادق است .

چگونه یک طراح وب حرفه ای شویم؟

 

شما هر چقدر هم که محتوا در وب سایت خود داشته باشید اگر این محتوا در طراحی وب سایت شما دارای یک قالب شیک و مجلسی ( کلا وقتی واژه شیک میاد یاد شیک و مجلسی عادل فردوسی پور میوفتم ) نباشد و چارچوب نمایش محتوای شما و طرح نمایش محتوای شما برای کاربر جالب نباشد این محتوا هر چقدر هم که ارزشمند باشد برای کاربران بی ارزش است و به درد لای جرز می خورد. این دقیقا مثل این است که شما یک میلیاردر باشید و با پراید رفت و آمد کنید ، چون عقل بسیار از مردم در چشمشان است عمرا با شما معامله نخواهند کرد.

چگونه یک طراح وب حرفه ای شویم؟

7. کم طراحی کنید اما درست طراحی کنید

از قدیم گفتند که با یک دست چند هندوانه بر ندارید ، یک طراحی وب حرفه ای در لحظه روی ده ها پروژه طراحی وب کار نمی کند زیرا کیفیت همه این طراحی ها یا به یک اندازه خواهد شد و یا یکی از یکی بدتر و یا اینکه همه آنها شبیه به هم خواهند شد. روی یک موضوع متمرکز شوید و در لحظه به نیازهای یک مشتری خود توجه کنید. بازار طراحی وب هم مثل بازار میوه و تره بار است ، یکبار که جنس بد به دست مشتری بدهید دیگر مشتری به سمت شما نمی آید اما وقتی مشتری وارد مغازه می شود به آن مشاوره درست بدهید ، نیاز آن را درک کنید ، سئوالات خود را بپرسید و روی یک فروش درست متمرکز شوید موفقیت شما خیلی بیشتر خواهد بود تا اینکه یکبار صدها نفر به مغازه بیایند و شما هر چیزی که دم دست دارید را به آنها بفروشید و بعدها متوجه شوید که مشتریان شما روز به روز کاهش پیدا کرده اند.

 

نکات مهم در طراحی وب

8.قبل از اینکه راهکار ارائه کنید خوب مسئه را درک کنید

آلبرت انیشتین من و سایر دانشمندان جهان D: اعتقاد داریم که اگر یک ساعت به ما فرصت بدهند که جهان را نجات بدهیم ، 55 دقیقه این زمان را به بررسی مشکلات و 5 دقیقه را برای ارائه راهکار صرف خواهیم کرد. ما باید هویت و نیاز کاربری که از وب سایت شما بازدید می کند را کاملا درک کنید ، محدودیت ها و اولویت ها را کاملا درک کنید تا بتوانید یک طرح متناسب با نیاز ایجاد کنید. برخی از دوستان را در حوزه طراحی وب می بینیم که هنوز حرف نزده می گویند مشکلی نیست !!! و شروع به طراحی می کنند ، در نهایت وقتی نتیجه را مشاهده می کنید اصلا چیزی نیست که انتظار داشتید. همیشه در حل مسئله و مشکل 50 درصد قضیه درک درست از مشکل است بنابراین خوب مسائل را تحلیل کنید و بعد راهکار ارائه دهید.

نکات مهم در طراحی وب

9.تیپوگرافی یا Typography دوست شماست نه دشمن

Typography مخفف کلمه Type و Graph است و به یک نوع هنر گفته می شود که طراح با استفاده از کلمات و جملات یک طرح و شکل زیبا ایجاد می کند ، هیچ معادل فارسی برای این کلمه متاسفانه پیدا نشد اما می توان آن را تایپ گرافی معرفی کرد یعنی گرافیکی که از طریق تایپ کردن ایجاد شده باشد. امروزه از این نوع طرح ها بسیار استقبال می شود ، حتما از این نوع طرح ها زیاد دیده اید که از قرار گرفتن چند کلمه یک شکل ایجاد شده باشد ، نمونه آن را در حوزه فناوری اطلاعات در پایین مشاهده می کنید.

با توجه به اینکه استقبال زیادی از این نوع طراحی ها امروزه می شود به عنوان یک طراح وب بد نیست با روش ایجاد کردن چنین ایده هایی آشنایی داشته باشید ، ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد اما بعد از کمی تمرین این طراحی ها به شکلی ناخودآگاه در ذهن شما شکل می گیرد ، مثل روش چانه گیری که نانواها از آن استفاده می کنند ، اگر دقت کرده باشید در اصطلاح خوشان می گویند که دست فلانی ترازو شده ، این به خاطر ملکه شدن کارشان در ذهن است ، کاری که برای تیپوگرافی هم انجام می شود. بعد از گذشت مدتی و انجام دادن چند طرح تیپوگرافی این طراحی ها به شکل حس هفتم شما می شود و حتی نیازی نیست به آنها فکر کنید ، خود به خود ایجاد می شوند.

 

نکات مهم در طراحی وب

10.عاشق انتقاد باشید

همیشه دست بالای دست هست ، شما هم باید قبول کنید که هیچوقت کار شما ایده آل به تمامی معنا نخواهد شد. یکی از مهمترین مواردی که می تواند در بالا بردن دانش افراد در زمینه طراحی وب موثر باشد انتقاد پذیر بودن است ، انتقاد به معنی این است که شخصی به شما در خصوص طرحی که پیاده سازی کرده اید نقد می کند و در کنار ان به شما پیشنهادی برای بهتر شدن طراحی ارائه می کند ، این باعث پیشرفت کاری شما می شود اما دقت کنید که انتقاد همیشه با پیشنهاد همراه است و اگر انتقادی از شما شود که پیشنهاد در کنار آن نباشد تخریب محض است. به امید خدا در آینده ای نه چندان دور نرم افزار نسخه سوم وب سایت توسینسو معرفی خواهد شد.

اگر شما توسینسو را در ده سال گذشته دیده باشید طرح اولیه آن که در اینترنت قرار گرفت واقعا ساده و ابتدایی بود اما افتخار آن را داریم که با بیش از 300 انتقاد و پیشنهادی که از طرف کاربران به ما شد هر روز کیفیت طراحی وب سایت و امکانات آن را بالاتر بردیم تا به این مرحله رسیده ایم. ما عاشق انتقاد هستیم چون باور داریم باعث پیشرفت می شود ، شما به عنوان یک طراح وب از دیدگاه خودتان به طراحی نگاه می کنید اما یک طراحی وب یا یک کاربر معمولی نیز از دیدگاه خودشان به طراحی شما نگاه می کنند ، هر چقدر شما دیدگاه های دیگران را بهتر بشناسید قطعا حرفه ای تر خواهید شد. بد نیست در وب سایت خود همیشه جایی برای انتقادات و پیشنهادات قرار بدهید

نکات مهم در طراحی وب

11.طراحی وب را هیچوقت رایگان انجام ندهید

یک ضرب المثل انگلیسی است که می گوید آنقدر پولدار نشدیم که جنس ارزان بخریم . ارزان فروشی بهتر از رایگان فروشی است ، جنسی که رایگان فروخته می شود حتما مشکل دارد ، حداقل اگر مشکلی هم نداشته باشد دیگران باور نخواهند کرد ، اما همان جنس را گران قیمت بزنید و بگویید تخفیف خورده است ببینید چقدر مشتری پیدا خواهید کرد. هیچوقت برای هیچکس تخصص خود را بصورت رایگان خرج نکنید ، چه در حوزه طراحی وب و چه در هر حوزه تخصصی دیگر ، انجام کارها بصورت مرامی و فی سبیل الله ارزش کار شما را با توجه به فرهنگ جامعه امروزی پایین می آورد.

نکات مهم در طراحی وب

اگر یکی از دوستان نزدیک شما درخواست انجام طراحی یک وب سایت را کرد و شما با او خیلی صمیمی بودید هم بصورت رایگان کار را انجام ندهید ، قیمت اصلی را بگویید و یا یک تخفیف ویژه کار را برایش انجام دهید. یکبار اگر کاری را بصورت رایگان برای کسی انجام دهید وظیفه همیشگی شما می شود و دیگر نمی توانید از این مشکلات بیرون بیاید. روی کوچکترین تخصصی که دارید ارزش گذاری کنید.

هیچوقت فراموش نمی کنم یکی از دوستان نزدیک من که خیلی هم با هم صمیمی بودیم یک روز به من گفت که لپ تاپ من خراب است میتونی درستش کنی یا نه ؟ با توجه به اینکه این دوست من خیلی با من صمیمی بود قبول کردم .. یکبار ... دوبار ... سه بار ... چهار بار ... فقط مانده بود لپ تاپ اقوام را برای من بیاورد تا من تعمیر کنم ... همین موضوع هم باعث بروز کدورت بین ما شد بنابراین برای کار طراحی وب با هیچکس تعارف نکنید ، شما انرژی میگذارید و باید دستمزدتان را هم دریافت کنید.

 

نکات مهم در طراحی وب

12.همیشه SEO را در نظر داشته باشید

اینکه فقط وب سایت را طراحی کنید و آن را پر از متن کنید تا پر شود کافی نیست . یک طراحی وب حرفه ای و خلاق همیشه مسئله بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا SEO را در طراحی های خود در نظر می گیرد . اینکه صفحات وب سایت شما چگونه توسط موتورهای جستجو شناسایی می شوند و نتایج جستجو به سمت آنها هدایت می شود بسیار برای یک طراحی خوب مهم است.

خوشبختانه قبلا بصورت مفصل در خصوص بهینه سازی صفحات وب برای موتورهای جستجو یا SEO در توسینسو صحبت کرده این که می توانید به لینک های مربوطه مراجعه کنید اما بصورت کلی همیشه علاوه بر متن و محتوایی که برای صفحات وب خود تولید می کنید ، کلمات کلیدی درست انتخاب کنید ، به مطالب مرتبط لینک ایجاد کنید ، ساختار HTML خود را متناسب با SEO طراحی کنید ، کیفیت تصاویر خود را بهینه کنید و همیشه توضیحات و Meta Tag در مطالب خود داشته باشید.

 
نکات مهم در طراحی وب

13. یاد بگیرید و یاد بدهید و به اشتراک بگذارید

یادگیری آنلاین یکی از بهترین روش های بروز رسانی و بهبود کیفیت کاری یک طراح وب است. برای اینکار سعی کنید در یک یا چند وب سایت مرتبط با حوزه طراحی وب عضو شوید و با همتایان خود به بحث و تبادل نظر بپردازید. حضرت علی (ع) می فرماید اگر می خواهید دانش خود را به زنجیر بکشید آن را مکتوب کنید و در حدیثی معروفتر می فرمایند زکات علم نشر آن است . شما با اشتراک گذاشتن دانش و تجریبات خود با همتایان خود باعث پیشرفت خود و دیگران می شود و همانطور که زکات به زندگی برکت می دهد زکات دانش نیز به علم شما برکت می دهد. یک مقدار فکر کنید ، آیا به خاطر دارید سال گذشته جزوه ای که در خصوص طراحی CSS نوشته بودید در چه مواردی بیشتر کار کرده بود ؟

به ندرت به خاطر بیاورید اما وقتی همین جزوه را بصورت آنلاین بنویسید بارها به آن مراجعه می کنید ، دیگران در خصوص آن از شما سئوال می پرسند و شاید نکات جالبی به آن اضافه کنند. این یک روش یادگیری است ، بیاموزید تا بیاموزید ، اگر دوست داشتید دانش خود را در یک انجمن تخصصی به اشتراک بگذارید خوشحال می شویم در همین انجمن طراحی وب توسینسو در خدمت شما دوستان باشید. راستی فراموش نکنید به قول انیشتین من و سایر دانشمندان زمانی یک مسئله را خوب یاد گرفته اید که آن مسئله را بتوانید به مادر بزرگتان بفهمانید.

 

چگونه یک طراح وب خوب شویم

14.همه حوزه های آنلاین متقابلا به هم وابسته هستند

همیشه تصور شما از طراحی وب باید مثل چارلی چاپلین در فیلم عصر صنعت ( اگر اشتباه نکرده باشم ) باشد ، کار طراحی وب یکی از چرخدنده های یک کارخانه بزرگ است که در کنار سایر چرخدنده ها کار می کند ، اگر یکی از آنها کار نکند می تواند بر روی سایر فعالیت های کارخانه تاثیر منفی بگذارد. یک طراح وب حرفه ای ممکن است یک برنامه نویس وب خود نباشد اما باید توجه کند که طرحی که ارائه می کند بایستی توسط یک برنامه نویس روح بگیرد و زیرساخت آن آماده شود.

بنابراین تمامی حوزه های وب و سرویس های آنلاین خواسته یا ناخواسته به هم وابسته هستند ، طراحی وب ، برنامه نویسی وب ، شبکه های اجتماعی ، بازاریابی ، اتوماسیون ها ، فروش های آنلاین و .... همه و همه به هم وابسته هستند بنابراین شما به عنوان یک چرخدنده در این کارخانه بزرگ باید کار خود را به درستی انجام دهید تا همه چرخ کارخانه به درستی کار بکند. در پروژه های کلان طراحی وب بر عهده یک نفر و برنامه نویسی وب بر عهده یک برنامه نویس است بنابراین سعی کنید طراحی های خود را با یک قالب استاندارد و قابل فهم برای سایرین طراحی کنید.

چگونه یک طراح وب خوب شویم

15.طراحان وب باید ذوق و سلیقه داشته باشند

دنیای طراحی به هیچ عنوان محدود به دنیای کامپیوتر نمی شود. بیشتر طرح های وب زیبایی که امروزه به عنوان طراحی های خلاقانه مطرح می شوند برگرفته ای از طرح های هنری ، نقاشی ها ، آثار باستانی و ... هستند که به شکلی نو به دنیا معرفی شده اند. به عنوان یک طراح وب حرفه ای بد نیست به نمایشگاه های هنری به ویژه گالری های هنری سر بزنید ، به نمایشگاه های عکاسی بروید و از ایده هایی که عکاسان استفاده می کنند الهام بگیرید ( منظور الهام بود نه الهام D: ) ، شما به عنوان یک ایرانی در کشوری زندگی می کنید که تمدنی چندین هزار ساله دارد ، از آثار باستانی ، موزه های تاریخی ، لباس های محلی ، الگوهای فرش های محلی ، موسیقی و حتی لهجه های محلی و ... می توانید در طراحی های وب خود الهام بگیرید ( اقتباس کنید خوبه ؟ الان راضی شدی ؟ )

 

 

16. هر چقدر طراحی های دیگران را نگاه کنید نگاه تیزبینانه تری پیدا می کنید

دقت کرده اید که برخی فرش فروش ها هستند که با نگاه کردن به یک فرش به شما می گویند چند شانه است ، چند رج دارد ، بافت دست است یا ماشینی است و ... این افراد اینقدر به فرش های مختلف نگاه کرده اند و آنها را لمس کرده اند که براحتی این موارد را تشخیص می دهند. حالا فرض کنید شما به عنوان یک طراحی وب حرفه ای به محض نگاه کردن به یک وب سایت متوجه شوید که در منوی کشویی آن از چه ماژولی استفاده شده است ...

 

آموزش طراحی وب سایت ، چگونه طراح وب شویم

از قالب آماده و رایگان استفاده شده است یا ماژول و قالب را برنامه نویس طراحی کرده است ، از رنگ بندی متناسب با موضوع وب سایت استفاده کرده است یا نه ... با نگاه کردن به طراحی وب سایت های مختلف ، نگاه کردن به انواع و اقسام قالب های آماده وب سایت و ... شما می توانید یک طراح وب حرفه ای باشید که نقاط ضعف و قوت طراحی های مختلف وب سایت را به خوبی می شناسد و از نقاط قوت در طراحی های خود استفاده کرده و نقاط ضعف طراحی های وب سایت های دیگر را نیز درست می کند ، بنابراین همیشه یک طراح وب خوب به عنوان زنگ تفریح به طراحی های دیگران نگاه می کند.

 

آموزش طراحی وب ، چگونه یک طراح وب موفق شویم

 

آموزش طراحی وب ، چگونه یک طراح وب موفق شویم

17. اپل و مایکروسافت همچنان دو غول بزرگ برای ایده برداری طراحی های وب هستند

همیشه زمانیکه شرکت مایکروسافت یا شرکت اپل یک محصول جدید ارائه می کند بصورت کلی یک تغییر اساسی در صنعت طراحی وب ایجاد می شود زیرا بسیاری از طراحان وب از الگوها و طراحی هایی که در چهره محصولات مایکروسافت و اپل به وجود می آید الگوبرداری می کنند. برای مثال زمانیکه ویندوز هشت با رابط کاربری مترو معرفی شد بلافاصله این رابط کاربری به عنوان یکی از قالب های بسیار محبوب در اینترنت مورد استفاده قرار گرفت و وب سایت های بسیار مطرحی از این قالب استفاده کردند از جمله وب سایت معروف peyvandha در ایران که از این قالب الگوبرداری کرد. این مورد در خصوص شرکت اپل نیز کاملا صادق است. بنابراین بد نیست به عنوان یک طراح وب سایت زمانیکه قرار است یک محصول جدید از طرف شرکت مایکروسافت یا اپل معرفی شود حتما آن را پیگیری کنید و از طرح ارائه شده ایده بگیرید ، قطعا ایده شما جذاب خواهد شد زیرا طرحی که مایکروسافت یا اپل ارائه می کند بدون مطالعه و تفکر انجام نمی شود.

 

طراحی وب را چگونه یاد بگیریم ، طراحی Responsive چیست ، نکات طراحی وب

18. طراحی Responsive را هرگز فراموش نکنید

اگر دقت کرده باشید در طی چندین سال گذشته فقط مادربزرگ و پدربزرگ هستند که تبلت و گوشی هوشمند ندارند ( تبصره : این فقط یک مثال است و به مادر بزرگ و پدربزرگهایی که تبلت و گوشی هوشمند دارند ارتباطی ندارد به خدااااا ) ، اکثر ما امروزه عادت کرده ایم که صفحات اینترنتی را از طریق گوشی های خود مرور کنیم. طراحی Responsive به این معنا است که وب سایت شما زمانیکه در گوشی ها و تبلت ها باز می شود به تناسب اندازه ای که صفحه نمایش گوشی یا لپ تاپ دارد اندازه وب سایت و طراحی آن تغییر کند ، این نوع طراحی به طراحی Responsive معروف است که شما به عنوان یک طراح اگر وب سایت خود را بصورت Responsive طراحی کنید طبیعتا بازخورد بهتری از کاربران خود دریافت خواهید کرد ، عادت کنید از همین امروز طراحی های Responsive را در کارهای خود ببینید ، منتظر مطالب بیشتر در خصوص طراحی های Responsive در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران باشید.

 

آموزش طراحی وب ، چگونه یک طراح وب شویم ، طراحی متناسب با نوع درخواست

19. سبک کاری و طراحی خود را متناسب با محصولات انتخاب کنید

تصور کنید که قرار است یک وب سایت برای رستوران انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران طراحی کنید ( خدارو چه دیدید شاید یه روزی رستوران زدیم ) اگر این طراحی را با رنگ های سردی مثل آبی و سبز انجام دهید مشخص می شود که شما به هیچ عنوان طراح حرفه ای نیستید ، یا اینکه قرار است یک فروشگاه برای نرم افزارهای ویندوزی طراحی کنید و طراحی آن را به شکل سیستم عامل Mac شرکت اپل انجام می دهید که هیچ تناسبی با محصول مورد نظر ندارد ، برای یک طراحی وب بسیار مهم است که طراحی های خود را متناسب با محصول و خدماتی که می خواهد در وب سایت ارائه شود انجام دهد این نکته را به خاطر داشته باشید ، طراحی یک وب سایت برای فلافل فروشی ( به یاد لشگرآباد اهواز ) با طراحی وب سایت برای یک گالری اتومبیل قطعا به یک شکل نیستند. تصور کنید قالب وب سایت شرکت سامسونگ برگرفته ای از قالب وب سایت شرکت اپل باشد ... تصور آن با خود شما ...

 

آموزش طراحی وب ، چگونه یک طراح وب شویم

20. شما قرار نیست ونگوگ باشید اما باید بدانید چرا ونگوگ محبوب بود

یکی از دلایل محبوبیت ونگوگ این بود ونگوگ مرد !!! شما هم طبیعتا اگر میخواهید خیلی طراح وب سایت مشهوری باشید باید بمیرید ( شوخی کردم ، خدای نکرده ، زبونم لال ... D: ) بزرگترین دلیل محبوبیت کارهای ونگوگ ماهیت گرایی و به بینشی بود که وی در طراحی ها و نقاشی های خود استفاده می کرد و همین موارد در نقاشی های او باعث متفاوت شدن کارهای ونگوگ با سایر همتایانش شد ، شما نیز به عنوان یک طراح وب بایستی ماهیت کاری و بینش درستی از کارهایی که می خواهید طراحی کنید را بدست بیاورید و آنها را پیاده سازی کنید. یک طراح خلاقانه ناشی از دیدگاه و روش نگاهی است که طراح به آن طرح دارد و همین نگاه است که باعث ایجاد تفاوت در میان یک طرح خود ، بد و یا متوسط می شود.

چگونه یک طراح وب خوب شویم

21.طراحی وب یعنی تعادل درخواست کارفرما و خواسته کاربران

شما باید یاد بگیرید که همیشه ایده و الگوی کاربر پسند بودن وب سایت خود را حفظ کنید. در نهایت وب سایت شما باید توسط کاربرانی که به آن مراجعه می کنند جذاب و دیدنی باشد ، در این راستا اگر کارفرمای شما از شما خواست که ایده های عجیب و غریب و غیر معقول خود را در طراحی وب پیاده سازی کند ابتدا او را در خصوص ایده های عجیب و غیرمعقولش توجیه کنید و وی را متتوجه عواقب بد کار برای بازدید کنندگان کنید اما اگر دیدید که کارفرما اصرار به انجام آن کار غیر معقول دارد دو کار می توانید انجام دهید .

چگونه یک طراح وب خوب شویم

در تجربیات افراد حرفه ای در حوزه طراحی وب توصیه می شود که اصلا پروژه را انجام ندهید زیرا این پروژه ناموفق و غیرمعقول باعث می شود روزمه کاری شما خدشه دار شود ، حالت دوم این است که طراحی مورد نظر خود را ایجاد کنید اما به هیچ کس نگویید وب سایت را شما طراحی کرده اید و در انتهای وب سایت هم نامی از خود نبرید ، فراموش نکنید که باید بین درخواست های که اولین هدف شما باید حفظ تعادل بین درخواست کارفرما و دنیای واقعی بازدید کنندگان وب سایت شما باید باشد اما اگر این تعادل را نتوانستید برقرار کنید از دو روش گفته شده استفاده کنید. ( ما در روش دوم میگیم شما طراحی نکردید شما هم بگید طراحی نکردید D: )

چگونه یک طراح وب خوب شویم

22. قانون KISS را همه جا به خاطر داشته باشید

در مطالب قبلی که در خصوص شبکه و امنیت در توسینسو نوشته ام در خصوص قانون KISS توضیحاتی ارائه کرده ام و باز هم متذکر می شوم که این KISS کاملا با اون KISS ای که مد نظر شما است متفاوت است. KISS در طراحی وب مخفف کلمه های Keep It Simple and Short است به معنی طراحی کردن بصورت کوتاه و ساده است ، دقت کنید که طراحی در حین اینکه خلاقانیت و زیبایی خود را باید داشته باشد در کنار آن باید ساده و قابل فهم باشد .

بعضا برخی از کاربران وب سایتی که شما طراحی کرده اید سطح هوشی برابر یک تک سلولی یا آمیب دارند و حافظه کوتاه مدت آنها تنها چند ثانیه است ، برای چنین افرادی باید رابط کاربری در وب سایت طراحی شود که ساده و کاملا واضح باشد ، کاربران و بازدید کنندگان وب سایت شما باید کمترین اقدامات را در وب سایت شما انجام دهند. هیچوقت پیچیدگی در طراحی وب سایت به معنی خفن بودن طراح نیست فراموش نکنید ( واژه خفن اینجا بهترین معنی رو میداد والا ... )

 

چگونه یک طراح وب خوب شویم

23. اجازه ندهید کاربرانتان زیاد درگیر فکر کردن بشوند

قانونی سادگی را به خاطر دارید ؟ همانطور که گفتیم بازدید کنندگان وب سایت شما دوست ندارند زیاد درگیر پیچیدگی ها شوند ، آنها دوست دارند سریعتر به نتیجه کار مورد نظرشان برسند و هرگونه پیچیدگی و ابهام باعث می شود بازدید کنندگان دیگر به وب سایت شما سر نزنند. توجه کنید که وب سایت شما تابلوی تبلیغاتی یا بیلبورد یا تبلیغات تلوزیونی نیست که با ایجاد کردن ابهام بازدید کنندگان شما به فکر فرو بروند و یا در خصوص ابهامی که برایشان ایجاد کرده اید فکر کنند ، اینکار در طراحی وب جواب نمی دهند و شما باید برای بازدیدکنندگان طراحی انجام دهید که کمترین نیاز به تحلیل کاربر را داشته باشد.

اقدامات پیچیده باعث سرخوردگی و ناراحتی بازدید کنندگان شما می شود ، دقت کرده اید برخی از وب سایت ها که می خواهند یک نرم افزار برای دانلود قرار دهند از شما چند سئوال می پرسند ، بعد به شما یک نرم افزار برای دانلود نرم افزارشان می دهند و بعد .... اینکار باعث می شود دفعه بعدی کاربر به چنین وب سایتی سر نزند. در ضمن قانون حافظه کوتاه مدت بازدید کننده و تک سلولی را فراموش نکنید ...

چگونه یک طراح وب خوب شویم

24. بدیهیات را تا جای ممکن از وب سایت حذف کنید

همیشه حق با مشتری بید ، این جمله ای است که مهران مدیری در سریال برره استفاده کرد و اما هم در طراحی وب می گوییم همیشه حق با بازدید کننده بید ، اگر کاری در وب سایت خود بکنید که بازدید کننده را ناراحت کند یا به گونه ای طراحی را انجام داده باشید که کاربر را اشباع کند و ناوبری وب سایت را برای کاربر سخت کند احتمال بازدید مجدد بازدید کننده از وب سایت شما به شدت کاهش پیدا می کند. فقط موارد ضروری و اساسی را در طراحی خود ببینید ، طبیعتا وقتی فردی وارد وب سایت توسینسو می شود می داند که وارد یک انجمن تخصصی شده است .

می داند که بحث ها در اینجا فنی است ، می داند که در اینجا صحبت از پوشک بچه نمی شود ، بنابراین سعی کنید تا جای ممکن بدیهیاتی که در خصوص وب سایت شما همه می دانند را در طراحی خود قرار ندهید ، فرض کنید که تبلیغ یک بانک را در تلوزیون مشاهده می کنید ، این مشخص است که زمانیکه صحبت از سود بانکی می شود ما در خصوص بانک صحبت می کنیم نه در مورد بازار ، بنابراین در تبلیغات تلوزیونی از تاکید کردن به این مورد که ما بانک هستیم باید خودداری کنیم ، این را در خصوص طراحی وب سایت خودتان نیز در نظر داشته باشید.

 

نکات مهم در طراحی وب ، آموزش طراحی وب ، یادگیری طراحی وب

 

چگونه یک طراح وب خوب شویم

25. از شلوغی تا جای ممکن پرهیز کنید

به نمایشگاه الکامپ ایران دقت کرده اید ؟ تقریبا هر چیزی در این نمایشگاه به غیر از چیزی که باید پیدا شود یعنی معرفی تکنولوژی های جدید فناوری اطلاعات و الکترونیک و کامپیوتر دیده می شود. این یعنی هدف اصلی نمایشگاه به دلیل حاشیه ها و شلوغی های اضافه ای که به وجود آمده است گم شده است. این مورد در طراحی وب هم دقیقا صادق است ، به دو طراحی وب سایت بالا دقت کنید ، کدامیک از آنها باعث جذب بیشتر کاربر می شود ؟ طبیعتا هر چقدر شلوغی در یک وب سایت کمتر باشد عناصر اصلی وب سایت بهتر دیده می شوند و هر چقدر عناصر حاشیه ای به طراحی شما اضافه شود عناصر اصلی کمتر دیده می شوند و یا بعضا اصلا دیده نمی شوند ، بنابراین بسیار باید از شلوغ کردن طراحی خود جلوگیری کنید. 

چگونه یک طراح وب خوب شویم

26.راهکار کلاسیک بهتر از فانتزی است

یک ضرب المثل قدیمی است که می گوید تا گوساله گاو شود دل صاحبش آب شود. این در مورد طراحی وب هم صادق است ، شما از یک وب سایت فروشگاه چه انتظاری دارید ؟ یا از یک وب سایت گالری عکس یا یک تالار گفتمان ؟ به هر حال سالهاست که در اینترنت جستجو می کنیم و به یک سری قالب ها و ظاهرها عادت کرده ایم ، این برای کاربران ما هم به همین شکل است ، معمولا طراحی هایی که بر اساس الگوهای مشخص و تعریف شده اینترنتی به وجود می آیند به مراتب بهتر از طراحی های جدید و خلاقانه فانتزی جواب می دهند ، پاسخ آن هم مشخص است .

شما وقتی وارد یک تالار گفتمان می شوید انتظار دارید یک دکمه ارسال مطلب وجود داشته باشد و زمانیکه آن را پیدا نمی کنید ممکن است به هیچ وجه به راهنمای ارسال مطلب و روش ارسال مطلب در آن وب سایت مراجعه نکنید زیرا به گونه ای طراحی شده است که دکمه ارسال مطلب آن بصورت یک منو طراحی شده است که تا کنون شما چنین چیزی را ندیده اید.

چگونه یک طراح وب خوب شویم

 

 

چگونه یک طراح وب خوب شویم

 

لطفا چرخ را از اول اختراع نکنید ، ساختار یک تالار گفتمان ، یک گالری ، یک فروشگاه و ... معمولا یک سری استاندارد و پایه و اساس اصلی دارند که در همه اینترنت مشخص هستند ، با دستکاری این ساختارهای شناخته شده باعث سردرگمی کاربران و در نهایت خروج بازدید کنندگان از وب سایت خود می شوید ، برای مثال ما عادت کرده ایم زمانیکه صحبت از تالار گفتمان می شود یا Forum همگی ما نرم افزاری شبیه به Vbulletin و یا MyBB را درون ذهن تصور می کنیم ، اگر می خواهید تالار گفتمان طراحی کنید قطعا باید به الگوها و طراحی های اینگونه سیستم ها نگاه کنید .

از آنها الگو برداری کنید و طراحی خود را ایجاد کنید نه اینکه کاری کنید که کاربر از ارسال مطلب خود صرف نظر کند، برای طراحی بهتر وب سایت بهتر است مروری بر طراحی های شناخته شده در هر حوزه در دنیا داشته باشید و مطرح ترین نرم افزارها و قالب های آماده ای که آزمایش خود را در اینترنت پس داده اند را تجزیه و تحلیل کنید و بعد طراحی خود را ایجاد کنید.

 

چگونه یک طراح وب خوب شویم

 

کاربران به دنبال یک چهره و رابط کاربری آشنا در وب سایت ها هستند و معمولا به سختی با چهره ها و طراحی های فانتزی و جدید ارتباط برقرار می کنند. البته یک نکته را فراموش نکنید ، این موارد برای وب سایت هایی است که می خواهند از چرخ استفاده کنند ، اگر به کار و طراحی خود ایمان دارید کار خود را با قدرت جلو ببرید. یک روز یکی از دوستان من در خصوص نرم افزار توسینسو از من سئوال کرد و پرسید که چرا از نرم افزارهای CMS آماده بازار استفاده نکرده ام .

ایشان اعتقاد داشتند که شما به چند سال عقب برگشته اید و چرخ را دوباره اختراع کرده اید و اینکار جواب نمی دهد ، در همان لحظه یک نکته به ذهن من رسید و این جمله را گفتم : ما اگر هزار چرخ را هم کنار هم بگذاریم یک هواپیما ایجاد نمی شود. و با همین ایده طراحی خاص و جدید توسینسو را جلو بردیم و امروز شاهد این هستیم که کاربران این طراحی را پذیرفته اند. همینجا از تیم برنامه نویسی و توسعه و طراحی وب سایت توسینسو به ویژه مهندس احمدی عزیز تشکر می کنم.

چگونه یک طراح وب خوب شویم

27.کاربران شما معمولا نمی خوانند ، آنها بیشتر نگاه می کنند

دقت کرده اید که معمولا افراد به ندرت متون کامل یک تحلیل خبری در روزنامه را می خوانند !!! بله آنها فقط به تیتر خبر ، مواردی که برجسته شده است و کادرهای اطلاعاتی توجه می کنند و متن را به ندرت بصورت کلمه به کلمه مطالعه می کنند . طی یک بررسی انجام شده بر روی کاربران اینترنتی مشخص شده است که بیش از 80 درصد کاربران هیچ متنی را تا انتهای آن مطالعه نمی کنند و فقط به موارد خاصی از متن توجه می کنند. کاربران اینترنتی ذاتا تنبل هستند و به سرعت انتظار دارند که به نتیجه دلخواه خود برسند. تجربه نشان داده است که از همان 20 درصدی که تا انتهای متن را مطالعه می کنند تنها 7 درصد هستند که بصورت کلمه به کلمه متن را بصورت کامل مطالعه می کنند.

شما در طراحی های خود باید به این موضوع توجه کنید که کاربران شما به هیچ عنوان دوست ندارند متن های طولانی مطالعه کنند ، آنها دوست دارند محتوای مفید خود را در سریعترین زمان ممکن بدست بیاورند و وقت اضافی برای ریز شدن در مطالب ندارند. مهمترین فاکتورهایی که در یک مطلب در یک وب سایت برای طراح وب باید مهم باشد این است که به هیچ عنوان متنی در طراحی خود قرار ندهد که نیاز به Scroll کردن زیاد داشته باشد ، کاربر دوست ندارد متن را Scroll کند.

چگونه یک طراح وب خوب شویم

کاربر بیشتر به متون برجسته ، عناوین مطالب و عکس ها دقت می کند و اکثر برداشت خود را نیز از همین مطالب می کند و در نهایت به سرعت به سراغ کامنت های مطلب می رود. اگر دقت کرده باشید ما در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران قوانینی برای ارسال مطلب از نظر نوع و اندازه قرار داده ایم که این حاصل یک تجربه است. سه سال پیش زمانیکه شروع به تولید محتوا در وب سایت کردیم مطالبی در خصوص امنیت اطلاعات نوشتم که هر کدام از مقالاتی که در وب سایت قرار می گرفت بعضا به اندازه 4 مقاله ای بود که امروزه در وب سایت قرار می گیرد .

بعد از مدتی متوجه شدم که کاربران بلافاصله بعد از وارد شدن به چنین صفحاتی آنها را یا کپی می کنند و یا علاقه ای به مطالعه این متون طولانی نشان نمی دهند و به سرعت از وب سایت خارج می شوند ، با کمتر کردن این متن های طولانی و تبدیل کردن آنها به متون کوچکتر زمان ماندگاری کاربران در وب سایت بالاتر رفت ، این طبیعی است که اگر متن شما اندازه مناسبی داشته باشد کاربر ترجیح می دهد آن را بصورت آنلاین مطالعه کند اما اگر متن شما طولانی باشد حداکثر آن را برای خود کپی می کند.

چگونه یک طراح وب خوب شویم

28.از شرکت های بزرگ و قدرتمند ایده برداری کنید

منوهای آبشاری ، ماژول های نمایش آمار بازدید ، CSS های تصویری ، ویرایشگرهای متنی ، برنامه های چت آنلاین و ... همه و همه قبلا بصورت کد نویسی شده در اینترنت وجود دارند و شما می توانید از نمونه کد ها و نمونه طراحی هایی که در این قالب ها وجود دارند استفاده کنید و نیازی نیست که از نو یک ویرایشگر بنویسید. برای یک طراح وب توانایی استفاده درست از چیزهایی که قبلا ایجاد شده اند یک نوع هنر است به شرطی که جنبه استفاده از آن را هم داشته باشد.

همانطور که گفتیم شما قرار نیست مجددا چرخ را اختراع کنید ، شما مجبور نیستید برای وب سایت خود یک ویرایشگر متنی بنویسید و هزاران خط کد برای ان بنویسید ، براحتی می توانید از ماژولی به نام TinyMC به عنوان ویرایشگر برای مثال استفاده کنید. قبلا شرکت های بزرگی برای ایجاد کردن چنین ویرایشگری انرژی و وقت گذاشته اند و شما باید یاد بگیرید از آنها برای شروع کار استفاده کنید و به مرور خودتان ایده های جدید ایجاد کنید.

چگونه یک طراح وب خوب شویم

یک طراح وب برای اینکه حرفه ای شود ابتدا طراحی های دیگران را استفاده می کند ، سپس به مرور یاد می گیرد که طراحی های دیگران را تغییر دهد و به مرور خودش طراحی های خلاقانه خودش را ایجاد می کند. این روند در همه چیز مشترک است حتی در صنعت ، شما دقت کنید در صنعت خودرو ابتدا یک کشور وارد کننده خودرو می شود ، بعد از مدتی روی خودروهای وارداتی تغییرات اعمال می کند و در نهایت خودش تولید کننده خودرو می شود.

حرفه ای کسی است که این مدت زمان را در سریعترین زمان ممکن طی کند ، اگر به خاطر داشته باشید خودرو پیکان همزمان به کشور ایران و به کشور ژاپن هم فروخته شد. ما همچنان بعد از 40 سال خودرو پیکان را از شکلی به شکل دیگر تبدیل می کنیم اما ژاپن به سرعت از مرحله اعمال تغییر گذر کرد و خودش تولید کننده شد. فقط حواستان باشد ایده ها را قرض بگیرید ، مالک آنها نشوید.

 

چگونه یک طراح وب خوب شویم

29.از عناصر تصویری زیاد استفاده نکنید : ساده باشید

همیشه کاری کنید که وقتی بازدید کننده ای از وب سایت شما دیدن می کند بعد از سئوال کردن در خصوص وب سایت شما حتما موارد هم وب سایت شما را به یاد بیاورد. وجود تصاویر زیاد در وب سایت و یا ایجاد کردن بلوک های متنی زیاد باعث ناراحتی و آزردگی بازدید کننده می شود. دقت کنید که بازدید کنندگان شما حافظه کوتاه مدت بسیار کمی دارند و شما باید به گونه ای طراحی وب خود را انجام دهید که ظاهر وب سایت شما در ذهن بازدید کننده باقی بماند.

اشباع کردن طراحی با تصاویر و متن یکی مشکلاتی است که امروزه طراحان وب معمولی بسیار آن را مرتکب می شوند. سعی کنید کلیه طراحی های شما در نهایت بیشتر از 5 تا 7 فاکتور اصلی و مبنای کاری در صفحه وب نداشته باشند ، بیشتر از این تعداد باعث شلوغی وب سایت شما می شود.

 

نکات مهم در طراحی وب

30. مطالب مرتبط را در کنار هم قرار بدهید

همانطور که قبلا هم در سری مطالب SEO در توسینسو عنوان کردیم یکی از مهمترین فاکتورهای یک وب سایت خود مدت زمانی است که کاربران شما در وب سایت باقی می مانند. اما سئوال اینجاست که چه کارهایی می توانیم بکنیم که کاربران ما در وب سایت بیشتر باقی بمانند ؟ یکی از موثرترین روش های بالا بردن Time On Site داشتن قسمت مطالب مرتبط در کنار مطلب اصلی است.

شما باید در کنار مطلبی که کاربر برای خواندن آن وارد وب سایت شما شده است مطالبی را قرار بدهید که توجه کاربر را به خود جلب کند و با توجه به اینکه مطلب مرتبط با موضوعی که کاربر به خاطر آن وارد وب سایت شده است تناسب دارد کاربر از مطلب فعلی شما به مطلب دیگری در وب سایت شما می رود و زمان بیشتری در وب سایت شما خواهد بود. به انتهای این مقاله توجه کنید ، همانطور که مشاهده می کنید مطالب مرتبط با موضوع این مقاله به خوبی در کنار هم در انتها قرار گرفته است و احتمال اینکه کاربر ما بعد از خواندن این مقاله به مقالات مرتبط مراجعه کند بسیار زیاد است.

از طرفی روش دیگر ایجاد کردن مطالب مرتبط حالتی است که ما آن را به عنوان Anchor Link می شناسیم. به کلمات SEO و Crawler و GNU ای که نوشته ام دقت کنید که به رنگ آبی درآمده اند ، این مطالب در واقع یک لینک هستند که به مقاله دیگری در انجمن اشاره می کنند ، به این روش یا تکنیک لینک های لنگری یا Anchor Link گفته می شود که بسیار برای ماندگاری کاربر در وب سایت مفید هستند.

 

نکات مهم در طراحی وب

31.درک کردن خیلی بهتر از به یاد آوردن است

به صفحات شبکه های اجتماعی معروفی مثل فیسبوک و توئیتر دقت کنید ، یا صفحه اصلی وب سایت گوگل را نگاه کنید. این صفحات آنقدر به شما بصورت بسیار ساده می فهماند که باید از این قسمت کار خود را انجام دهید که حتی نیازی نیست به راهنمای آن مراجعه کنید تا بتوانید با این وب سایت ها کار کنید.از پیرمردی 80 ساله تا یک کودک 5 ساله می توانند به راحتی با صفحات گوگل کار کنند زیرا گوگل را درک کرده اند.

کاربران اگر بتوانند روش کاری وب سایت شما را درک کنند دیگر نیازی نیست آنها را ملزم به انجام کاری کنید ، خودشان به مرور متوجه می شوند و مطمئن باشید درک کردن بهتر از به یاد آوردن است. برای مثال کاربران دائمی و وفادار توسینسو درک کرده اند که ما قوانین بسیار سفت و سختی در خصوص ارسال مطالب در وب سایت داریم و اگر مطلبی کپی شده در وب سایت قرار بگیرد قطعا حذف خواهد شد.

اما کاربرانی هم هستند که این مسئله را درک نمی کنند. سعی کنید چهره بصری وب سایت خود و رابط کاربری وب سایت را بر حسب نوع بازدید کننده طراحی کنید. قطعا یک وب سایت تخصصی چهره ای متفاوت تر و مخاطبینی متفاوت تر از وب سایتی خواهد داشت که کارش جک و سرگرمی است.


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات